Friidrott träningsgrupper

Här hittar du våra träningsgrupper i friidrott

Friidrott innebär rolig och varierad träning. Utöver alla olika grenar – löpning, häck, hopp och kast – tränar vi koordination, styrka, uthållighet, snabbhet och rörlighet. All träning sker könsmixad och leds av duktiga och engagerade ledare. Vi erbjuder träning från att man har fyllt sju. Skicka in en intresseanmälan för varje person som du önskar lämna intresse för. Vi bekräftar ert intresse och återkommer när vi kan erbjuda en plats.

Friidrott för barn i åldersgrupp 7-9 år (lekstadiet) är inriktad på att vara lekfull och friidrottsinspirerad. Den innehåller ett brett spektrum av idrott, lek och spel. ESC bedriver ingen tävlingsinriktad verksamhet i lekstadiet. Träningen är ca 1.5 timme en kväll per vecka. Vi tränar i gymnastiksal på vintern och på sommaren utomhus.

Tränarna och ledarna i de nystartade grupperna är oftast engagerade föräldrar, ibland med egen friidrottsbakgrund och ibland utan sådan. Det är väsentligt att de som tränare för barnen får en bra start. Därför erbjuder vi minst två tränare per grupp, när gruppen är nystartad, en tränarutbildning för att på bästa sätt kunna leda barnen i sin träning.

Friidrott för ungdomar i åldersgrupp 10-12 år (grundstadiet) är inriktad på att man ska få prova på de flesta grenarna och vi tränar för att tävla. Vi har träningstävlingar och börjar tävla. Träningen sker till 1 - 2 ggr/vecka. Vi tränar i gymnastiksal eller idrottshall på vintern och på sommaren på Linnéskolans Idrottsplan.

Friidrott för ungdomar i åldersgrupp 12-14 år (uppbyggnadsstadiet) är inriktad på uppbyggnad, med en större andel fysisk träning för att bygga upp kroppen för den mer tuffa träningen som ungdom och junior. Tävlandet ökar och det finns en plan för en övergång från ungdom till junior. Träningen ökar till 2 - 3 ggr/vecka (1,5–2 tim/pass). Vi tränar i gymnastiksal eller idrottshall på vintern och på sommaren på Linnéskolans Idrottsplan.

Friidrott för ungdomar i åldersgrupp 15 år och uppåt

Friidrott för juniorer i åldersgrupp 17 år och uppåt