Vasaloppet

Vasaloppet är världens största långlopp på skidor. Första loppet arrangerades 1922 och den klassiska 90 km långa sträckan mellan Berga by i Sälen till Mora var länge det enda loppet. Vasaloppets vintervecka med längdskidåkning och Vasaloppets sommarvecka med mountainbikecykling och löpning lockar årligen nära 100 000 anmälda deltagare. Sedan starten 1922 har över 1,7 miljoner deltagare passerat målportalen i Mora. Vasaloppet är en ideell verksamhet som ägs av IFK Mora och Sälens IF. En motor för folkhälsa och föreningsliv, i fäders spår för framtids segrar.

Med mer än 1200 vasaloppsstarter har vi i klubben en lång erferenhet av både skidåkning och Vasaloppet. Vi arrangerar bussresa till Vasaloppet varje år. Beroende på intresse, ibland tillsammans med andra omkringliggande föreningar. I resepaketet ingår (med reservation för ändringar):

• bussresa
  • boende med halvpension
  • vallahjälp
  • ett glatt gäng med ett gemensamt mål

För frågor och information, kontakta klubbens Vasaloppsansvarig Hans-Göran Karlsson på telefon 076-8156219 efter 15:00 (nattarbetare) alt. hgkarlsson@yahoo.se

Några glada vasaloppsdeltagare

Publicerad: 2022-11-14