Två ESC´are i täten på Elmeloppet 2019

Elmeloppet

Södra Kronobergs största och bästa terränglopp! Älmhults löparfest.

Årets lopp är lördagen 14 september

Elmeloppet 2024 (raceid.com) Länk till annan webbplats.
Vid uppvisande av läkarintyg, som påvisar skada som inträffat efter anmälan och omöjliggör deltagande, kan anmälan flyttas över till nästa års lopp istället. För den som vill lämna in anmälan om fusk eller överklaga resultatlistor så skall det inlämnas skriftligt till tävlingsexpeditionen eller via e-post senast 12 timmar efter det att målet stängt.

Barn- och löpvagn
Inga problem! Men om ditt syfte är att gå med vagnen är det promenadklassen som gäller. Har du löpvagn och vill springa kan du anmäla dig i passande klass.

Djur
Hos oss är alla välkomna! Även våra fyrbenta vänner (hundar). Vi ber dig dock att göra kloka val och ta hänsyn till andra när du tar dig fram.

Efteranmälan
I mån av plats tas även efteranmälan emot på tävlingsdagen fram till 10:30, i samband med utdelning av nummerlapp. Efteranmälningsavgiften är ordinarie anmälningsavgift + 60 kr för alla över 16 år.
Ingen efteranmälningsavgift för MINI och PROMENAD.

Klasser och starttider (med reservation för ändringar)
Klicka på klassnamn för bansträckning!

Nummerlappar hämtas vid start och målområdet på Klöxhultsskolans idrottsplan senast 30 minuter före respektive start.

Lopp

10,4 km

Elmeloppet 18

17,9 km

Löpare som avbryter loppet ska snarast anmäla detta till någon av funktionärerna. Tidtagningschipet ska återlämnas till arrangören.

Friskhets- och hälsointyg
Loppet genomförs på egen risk och att man bör vara fullt frisk och tillräckligt tränad för uppiften. Elmhults Sport Club har inget krav på att deltagarna skall kunna visa upp ett friskhetsintyg i samband med start. Inte heller ställer Elmhults Sport Club krav på att man nyligen genomgått en hälsokontroll. Dock uppmuntrar Elmhults Sport Club till detta om någon känner sig osäker på sin hälsa/förmåga. Vid minsta symptom på sjukdom stannar ni hemma!

Mat och dryck
Det kommer även finnas en vätskestation som serverar vatten och energidryck utmed 10km samt ytterligare en på 18km och vid målgång.

Omklädning
Toalett, dusch om omklädning finns i nära anslutning till start och målområdet. Vi ansvarar inte för eventuella saker du väljer att hänga i omklädningsrummen

Parkering
Parkeringsplatser finns i anslutning till Klöxhultsskolan och Liljebackens förskola. Om de är upptagna hänvisas bilister till allmänna parkeringsplatser i närområdet. Samåk gärna till loppet då det finns begränsat antal parkeringsplatser att tillgå! Det finns även stora parkeringsmöjlligheter utanför IKEA of Sweden på Tulpanvägen, ca 500m från start- och mål området. Vi ser gärna att du väljer cykeln istället för bilen.

Priser och prisutdelning
Priser till de tre första i resp klass (ej barn- och promenadklass). Alla som fullföljer erhåller Elmeloppets unika medalj.

Promenad
Detta är ett motionslopp och alla är hjärtligt välkomna. Målet stänger dock klockan 14.00 och det bör respekteras. Bedömer man att man inte klarar denna tid, så bör man ej heller ställa upp. I övrigt gäller att gångare ska lämna företräde för snabbare löpare vid start/möte/förbipassering då banan på sina ställen är ganska trång. Här gäller det alltså att ha uppsikt bakåt. Promenadklassen har ingen tidtagning, men nummerlapp måste bäras av deltagarna.

Regler
Svenska friidrottsförbundets regler gäller. Du deltar i loppet på eget ansvar.

Resultat
Resultat kommer att anslås vid start och mål området samt på RaceID.com som vi samarbetar med. Resultaten är preliminära de första 24 timmarna efter att målet stängts.

Servering
Servering med bl a korv med bröd, fika, kaffe, dryck kommer att finnas vid start och mål området.

Start och mål
Start och mål för samtliga klasser och distanser sker på Klöxhultsskolans idrottsplan.
Banorna sträcker sig på grusbelagda motionsspår, grus och skogsvägar på gränsen mellan Småland och Skåne. Det har sprungits på dessa vägarna och spåren i många år och klubben har långa anor i dessa skogarna. Bansträckning för samtliga banor kommer publiceras här på sidan i god tid innan loppet.

Tidtagning
Samtliga deltagare bär nummerlapp på bröstet. Du får din nummerlapp i ett personligt startkuvert. Det finns säkerhetsnålar i kuvertet att fästa nummerlappen med. Det är inte tillåtet att vika eller klippa i nummerlappen. Tidtagning sker elektroniskt. Med din nummerlapp följer ett tidtagningschip som du ska bära under loppet. Chipregistrering sker vid start och vid målgång. Alla tider som presenteras är så kallade nettotider, dvs tiden från det att du passerar startlinjen tills du passerar mållinjen.
Chipet sitter fast i nummerlappen och får inte tas bort.
Om du inte kan fullfölja loppet måste du lämna ditt chip och nummerlapp till en funktionär.
Lämna ditt chip och nummerlapp till funktionärerna vid målgång omedelbart efter mål.
Från det att du hämtar din nummerlapp är du personligen ansvarig för chipet och att det återlämnas omedelbart efter målgång. Kontrollera därför din nummerlapp noggrant så du fått ditt chip.

Väsk- och värdesaksförvaring
Vi ansvarar inte för väskor eller värdeförvaring.